Дрони DJI стали для компанії WeRobotics і Flying Labs інструментом доступу до інновацій і медичного обслуговування 

Коли мова про Enterprise-безпілотники, перше, що спадає на думку, — це величезна економія витрат та збільшення ефективності в багатьох галузях, у тому числі в сільському господарстві та на будівництві. Але це лише верхівка айсбергу. Промислові коптери непомітно перетворилися на інструменти технологічної інтеграції.

Безпілотники DJI використовуються спільнотами у всьому світі для доступу до інновацій та можливостей. Для груп збереження морського середовища, як-от Ocean Alliance, БПЛА збирають дані, які раніше були недоступні через високу вартість. Для вчених у Малаві, що страждає від малярії, це можливість проводити дослідження, які рятують життя, і одночасно підтримують місцевих підприємців. І, нарешті, безпілотники використовуються гуманітарними організаціями для доставки ліків, децентралізації доступу до знань.

WeRobotics, Flying Labs та доставка «останнього кілометра»

Як приклад можна навести роботу компанії WeRobotics та мережі Flying Labs. У 2016 році некомерційна організація, що базується у Швейцарії та США, запустила проєкт Flying Labs із партнерами у Непалі, Танзанії та Перу. Ціль? Побудувати мережу незалежних центрів знань, які поєднують місцевий досвід та новітні технології для здійснення соціальних змін. Сьогодні модель Flying Labs поширилася на 35 країн Африки, Азії та Латинської Америки.

WeRobotics та Flying Labs давно вивчають потенціал безпілотників для доставки вантажів. Спочатку в Перу, потім у Домініканській Республіці, Непалі, Фіджі, Папуа-Новій Гвінеї та Мадагаскарі. Оскільки на ринку не було недорогої та доступної спеціалізованої для доставки безпілотної платформи, WeRobotics вирішила розробити власну. Використовуючи перепрофільований коптер DJI M600 та індивідуальні програмні й апаратні доповнення, було створено рішення, яке забезпечило тисячі успішних польотів у всьому світі. Як правило, служби «останнього кілометра» співпрацюють із місцевими органами охорони здоров'я для доставки ліків та матеріалів до віддалених населених пунктів.

M300 Cargo

У 2021 році WeRobotics оновила рішення та зробила вантажний варіант DJI Matrice 300, що спирається на покращені (порівняно з попередником) функції безпеки, збільшений радіус дії, високу продуктивність у складних умовах і, що важливо, можливість контролю за польотом двома пілотами. Модернізацію вперше випробували в Уганді в межах пілотної програми. Наразі місцева команда доставляє ліки від ВІЛ до сільських поселень на 84-острівному архіпелазі Калангала.

Аналогічний пілотний проєкт також реалізується на Філіппінах, де WeRobotics та Philippines Flying Labs використовують DJI M300 для доставки життєво важливих товарів та вирішення проблеми нерівності у доступі до послуг охорони здоров'я. Безпілотники DJI доставляють вакцини та ліки COVID-19, а також забезпечують передачу гуманітарних нематеріальних благ: знань, технологій та можливостей.

Вирішення проблеми нерівності у доступі до медицини на Філіппінах

На Філіппінах мешкає понад 100 мільйонів людей на 2 000 населених островах. Найбільшою проблемою в галузі охорони здоров'я є доступ до послуг. Рельєф країни створює серйозні логістичні проблеми для Міністерства охорони здоров'я Філіппін, яке виділило 11 000 географічно ізольованих, неблагополучних та конфліктних районів, де мешканці віддалених та важкодоступних місць мають найгірші показники щодо здоров'я. Ці проблеми посилюються стихійними лихами та політичними негараздами: тайфуни, землетруси, цунамі і озброєні повстанці можуть порушити і так обмежену логістичну інфраструктуру.

M300 Cargo - Philippines

Саме в цьому контексті Philippines Flying Labs, очолювана директором доктором Хайді Сампанг, тісно співпрацює з Управлінням цивільної авіації Філіппін (CAAP) щоб зробити доставку медичних препаратів безпілотниками реальністю.

Philippines Flyings Labs провела успішне пілотне дослідження за підтримки компанії Pfizer, під час якого на початку 2022 року до села провінції Агусан-дель-Сур доставляли вакцини. Також проводиться окреме дослідження на островах Таві-Таві на південному заході країни, яке фінансує компанія PagerDuty.

В обох випадках використання безпілотників дало змогу значно скоротити час доставки, знизити транспортні витрати, звільнити час медичних працівників та забезпечити більш надійне планування охорони здоров'я.

DJI Matrice 300 для доставки медичних вантажів

Вантажне рішення на основі M300 для доставки вантажів, розроблене компанією WeRobotics, значною мірою спирається на технічні характеристики платформи та вбудовані функції безпеки. Фактично, саме ці фактори відіграли важливу роль в отриманні філіппінськими Flying Labs дозволу від CAAP на перші в країні польоти з доставки вантажів у режимі BVLOS.

Однак для того, щоб забезпечити придатність для доставки медичних вантажів безпілотником, необхідна адаптація. Для початку команда WeRobotics розробила вантажну скриньку та механізм кріплення. Ця шухляда (у двох розмірах), може бути ізольована від тепла і оснащена термометром, щоб забезпечити доставку чутливих до температури ліків. Максимальна маса корисного навантаження залежить від використовуваного ящика і характеру товарів, але типова маса вантажу становить від 1 до 1,5 кг.

M300 Cargo - Medical Supplies Delivered

Також потрібно було подолати експлуатаційні проблеми. Запас ходу глобальної версії Matrice 300, доступної на Філіппінах, становить 8 км. А у відносно плоскому рельєфі Уганди було успішно виконано постачання на відстань до 18 км на одному заряді батареї. Однак на архіпелазі з горами це було обмежено рельєфом місцевості та ускладнювалося необхідністю приземлення у пункті доставки.

M300 побудований з огляду на те, що точка повернення зазвичай збігається з місцем зльоту. Функція точної посадки працює у тандемі з цим припущенням; M300 не призначений для високоточної посадки на іншому майданчику. Якщо нема змоги тримати пілота на обох кінцях доставки, високоточна посадка у віддалених районах є обов'язковою умовою. Під час випробувань на Філіппінах пілоти працювали в точці зльоту та в пункті доставки на випадок, якщо проблеми зі зв'язком вимагатимуть передачі в середині польоту. Однак ідеальне рішення потребує присутності в кінцевому пункті призначення навченого спостерігача, а не кваліфікованого пілота.

Зіткнувшись із цими проблемами, WeRobotics розробила окремий бортовий комп'ютер для обробки вантажних місій та взаємодії з автопілотом, а також встановила окремі канали стільникового зв'язку для роботи на далеких відстанях. Обчислювальний модуль Raspberry Pi та модуль стільникового зв'язку Skywire встановлені на спеціальній платі та взаємодіють із дроном через модуль розширення DJI M300 SDK. Маркер ArUco (щось подібний до гігантського QR-коду) розміщується на землі в місці призначення, щоб забезпечити точну посадку на дахах лікарень або в інших обмежених просторах.

M300 Cargo - Preparing Drone

Якщо поговорити зі співзасновником WeRobotics Патріком Майєром, то стає зрозуміло, що DJI мала сенс як із технічної, так і репутаційної точки зору.

«Ми збиралися перепрофілювати дрон і хотіли взяти зрілу промислову платформу, яка вже використовується у різних країнах і з якою знайомі пілоти. Ми також хотіли працювати з визнаним та впізнаваним брендом. І, зрештою, він мав бути доступним за ціною. Будучи некомерційною організацією, що працює з місцевими організаціями, ми не маємо величезного фінансування. Працюючи з наявною технікою DJI, ми можемо зберегти відносно низьку ціну, зручність використання та процес навчання настільки економічним, наскільки це можливо».

Майєр вважає адаптоване вантажне рішення M300 ідеальною платформою для проектів з доставки медичних препаратів завдяки універсальності, надійності та низькій вартості.

«Ми все частіше уявляємо M300 як базовий вантажний безпілотник. Для WeRobotics та Flying Labs цінність M300 в тому, що це дуже надійна промислова платформа, добре відома, шанована й доступна».
— Патрік Майєр, співзасновник WeRobotics

Компанія WeRobotics надала обладнання та провела навчання для пілотів Philippines Flying Labs перед початком доставки. Навчання було полегшеним завдяки тому, що екіпаж був знайомий із польотами на безпілотниках DJI.

Рішення у дії: економія та збільшення ефективності

Проєкти Tawi-Tawi та Agusan Del Sur на Філіппінах показали, яку користь може принести низькочастотна доставка безпілотниками для віддалених громад. Під час випробувань Pfizer в Агусан-дель-Сур команда Philippines Flying Lab запровадила послугу доставки замість 14-кілометрового маршруту, який традиційно вимагає відносно дорогої 2-годинної поїздки на мотоциклі вибоїстим шляхом. Маршрут скоротився до 7 км (при польоті безпілотником) і зайняв всього 10 хвилин. Рішення на основі безпілотника виявилося на 92% швидшим.

M300 Cargo - Time Saved Graphic

На островах Таві-Таві для перевезення медикаментів із одного місця до іншого потрібні човни. Ці поїздки часто диктуються припливами та відливами та можуть займати від 30 хвилин до 4 годин. З DJI M300 доставка зайняла лише 8 хвилин.

В обох випадках змінні фактори виключені з рівняння, що дає змогу скласти надійніший графік доставки. Економиться вартість кожної поїздки, яка зараз різко зростає через високі ціни на паливо. Зрештою, часто медичні працівники мусять здійснювати такі поїздки самостійно. Рішення на основі БПЛА збільшує час, який вони можуть витратити на важливішу роботу, та забезпечує їхню безпеку на робочому місці.

M300 Cargo - Vaccination Team