Пілот агрокоптера: професія на перетині інтересів

Олександр Циба за допомогою агрокоптерів DJI знайшов баланс між захопленням, освітою, професією та турботою про довкілля.

Олександр у 33 роки закінчує аграрний університет за спеціальністю садово-паркове господарство, і з юності цікавився коптерами. Зараз він паралельно освоює робочі процеси на DJI Agras T20 та розвиває свою майстерність керування флагманським Agras T30

Пристрасть до техніки

Олександр народився та виріс у військовому містечку Узин Київської області. Там є аеродром, тому пристрасть до неба й техніки розвивалася з дитинства. Спочатку майбутній пілот коптера закінчив технікум за фахом автослюсар. Працював за спеціальністю: мотористом, а потім автомаляром, освоївши обслуговування автомобілів майже за всіма напрямками.

У 2012 році життя змінилося — народилася донька Вікторія, а ще через два роки сталося непередбачуване — потрапив у аварію, наслідки якої не давали змоги працювати далі авторемонтником, довелося йти заробляти гроші в торгівлі, але морального задоволення такий заробіток не приносив. Щасливою подією стало народження другої доньки Софії у 2016 році. Ця радість відродила в Олександрові мрію про роботу в небі.

Польоти для покращення довкілля

Олександр розповідає, з чого почалося його захоплення БПЛА: «Придбав коптер для себе й займався відеозйомкою. Разом із екоактивістами робили відео. Це допомагало привернути увагу до місцевих проблем із навколишнім середовищем. 

Ще використовували мій коптер разом із аграріями для пошуку несанкціонованих насаджень на приватних полях. На подив, майже на 90% великих угідь виявили  самовільно засаджені ділянки, що складно піддаються пошуку з рівня землі».

Пілот-професіонал 

Займатися цифровою трансформацією сільського господарства Олександра запросив Микола Черняк, один із співвласників компанії «Агродрони», що займається виконанням замовлень із внесення та оброблення полів по всій країні та є субдилером QUADRO.ua, офіційного представника та інтегратора рішень DJI Agriculture в Україні. Про свій робочий режим Олександр розповідає так:

«Останній місяць — це суцільні відрядження. Займалися гречкою, кукурудзою та соняшником у Київській та Чернігівській областях. У мене раніше був подібний досвід, тому нескладно. Вночі займаємося роботою, а вдень — навчаємося, проходимо курс оператора сільськогосподарського коптера в DJI Академії, на сон мало часу залишається, але зараз — сезон».

Олександр вже працює на Agras T30 й очікує на можливість обробляти сади, що стане точкою дотику з його спеціалізацією в університеті. Пілот дуже задоволений можливістю отримувати освіту через сертифіковані програми DJI, бо перед цим він зіткнувся з проблемою пошуку методичних матеріалів: 

«Те, що знаходив, було несистематизованою інформацією, вона мало придатна для польових умов. Варто подякувати програмі курсів DJI Академії. Вона націлена саме на реальне застосування техніки».

Економія та турбота про довкілля: майбутнє точного сільського господарства

«Бачу величезний потенціал коптерної індустрії в майбутньому. За моїм прогнозом, коптери можуть витіснити мінімум 50% ринку наземних оприскувачів. Це відбудеться завдяки можливості надточного внесення при використанні коптерів, економії ЗЗР, а також уникненню втрат від витоптування посівів. 

Самохідні обприскувачі знищують від 2 до 6% врожаю, помножте це на масштаби України і побачите величезну цифру. Безперечний плюс коптерів — робота вночі. Завдяки цьому обприскування менше шкодить бджолам.

Порівнюючи оброблення коптерами з внесенням літаками чи планерами, слід зауважити, що авіація, на жаль, не забезпечує потрібну точність, що дуже важливо в боротьбі з шкідниками та небажаними рослинами. У мене був такий досвід на полі площею 100 га, яке довелося обробити повністю, хоча борщівник ріс приблизно на 20 га. 

Нині за допомогою спеціального ПЗ ми можемо виділити певні ділянки та внести лише потрібну кількість речовини у визначених квадратах. Це і є турбота про довкілля. Навіщо використовувати більше, ніж необхідно? Коптери забезпечують точність, і це їхня величезна перевага з усіх точок зору».