Станом на 2023 рік на гору Еверест, найвищу вершину світу, було успішно виконано 6664 підкорення вершини. Із кожним роком кількість альпіністів зростає, Еверест також став відомим як «найвище сміттєзвалище у світі». За даними Nepal Times, за сімдесят років на Евересті накопичилося приблизно 140 тонн відходів. Серед цих відходів – кисневі балони, харчові упаковки, людські відходи і навіть тіла альпіністів, які загинули на горі.

Альпіністи, які прагнуть піднятися на вершину Евересту, потребують речей, таких як кисневі балони та намети, і часто наймають місцевих Sherp для транспортування. Маршрут від базового табору Евересту (EBC) до вершини передбачає подолання екстремальних умов, таких як льодопад Кхумбу, який визнаний одним із найнебезпечніших етапів у південному маршруті сходження на Еверест.

грузовий дрон, дрон для доставки, доставка дроном, вантажний дрон, грузовой дрон, квадрокоптер с нагрузкой 30 кг, дрон 30 кг, доставка дроном, дрон с лебёдкой, дрон з лебідкою, dji flycart, flycart 30, fc 30
Щоб вирішити проблеми з транспортуванням постачання та управління відходами на Евересті, уряд Непалу шукає рішення.

У квітні 2024 року DJI Delivery у співпраці з 8KRAW та місцевими партнерами в Непалі провели випробування транспортування дроном на південному схилі Евересту за допомогою DJI FlyCart 30 (DJI FC30). Це стало першим в історії транспортним випробуванням вантажного безпілотника на висоті від 5300 до 6000 метрів, встановивши новий рекорд для цивільних безпілотних перевезень.

15 кг корисного навантаження на висоті 6000 метрів

З 25 квітня по 1 травня FC30 завершив випробування зависання, випробування транспортування без навантаження та випробування транспортування з навантаженням у південному районі базового табору (на висоті 5300 метрів) і на більших висотах. Випробування показали, що FC30 може стабільно транспортувати 15 кг запасів із 5300-метрового базового табору Евересту до 6000-метрового базового табору C1, зменшуючи ризикований і тривалий (6-8 годин) похід через льодоспад Кхумбу до 10 хвилин.

грузовий дрон, дрон для доставки, доставка дроном, вантажний дрон, грузовой дрон, квадрокоптер с нагрузкой 30 кг, дрон 30 кг, доставка дроном, дрон с лебёдкой, дрон з лебідкою, dji flycart, flycart 30, fc 30

Перед тим, як досягти Евересту, команда DJI виявила, що частини маршруту від базового табору до C1 блокували видимість дрона. Це вимагало зміни позиції, щоб знайти точку зльоту, яка б уникала перешкод для сигналу з боку гори. Після кількох налаштувань вони нарешті знайшли точку зльоту з мінімальними перешкодами сигналу.

Перешкоди сигналу можуть призвести до втрати зв’язку пульта дистанційного керування з дроном. Однак, спроектувавши траєкторію польоту, яка продовжується навіть після втрати сигналу, і використовуючи подовжену мотузку з механізмом самовід’єднання, можна транспортувати вантажі до табору С1. Цей метод призводить до того, що частини траєкторії польоту перебувають у стані втрати сигналу та не дозволяють втратити дрон, що робить це резервним планом. Ці проблеми можна швидко вирішити за допомогою режиму подвійного оператора FC30, який дозволяє керувати дроном декількома пультами дистанційного керування з різних позицій. Однак для цього знадобився досвідчений пілот, щоб піднятися до табору 1, для чого потрібен дозвіл на сходження, тому це рішення не використовувалося під час початкових випробувань доставки.

грузовий дрон, дрон для доставки, доставка дроном, вантажний дрон, грузовой дрон, квадрокоптер с нагрузкой 30 кг, дрон 30 кг, доставка дроном, дрон с лебёдкой, дрон з лебідкою, dji flycart, flycart 30, fc 30

Після кількох раундів коригування команда DJI Delivery зрештою виявила, що місцевість від табору C1 до вершини льодоспаду Кхумбу відносно рівна, що дозволяє персоналу здійснювати швидкі подорожі туди й назад. Крім того, ця зона розташована над льодоспадом Кхумбу та вздовж маршруту сходження, що усуває потребу ремонтувати стежки через тріщини. Використовуючи польоти Mavic 3T, вони нарешті визначили стабільну цільову точку для польотів з одним контролером на C1, ефективно вирішуючи проблему сигналу.

грузовий дрон, дрон для доставки, доставка дроном, вантажний дрон, грузовой дрон, квадрокоптер с нагрузкой 30 кг, дрон 30 кг, доставка дроном, дрон с лебёдкой, дрон з лебідкою, dji flycart, flycart 30, fc 30
Випробування почалися з польотів туди й назад на FC30, який перевозив вантажі вагою 0, 4.5, 9, 13.5 і 15 кілограмів.

Фінальні льотні випробування підтвердили, що в умовах -5°C і швидкості вітру 15 м/с FC30 міг стабільно злітати з висоти 5300 метрів без будь-яких модифікацій. Під час випробувань дрон досяг максимальної висоти польоту 6191,8 метра з можливістю подальшого набору висоти і зміг зависати 17 хвилин. Для транспортного завдання, яке включало перевезення корисного вантажу вагою 15 кг по маршруту довжиною 2,7 км із набором висоти 700 м, у FC30 залишалося 43% заряду батареї після польоту туди й назад.

Безпечніший та чистіший Еверест

грузовий дрон, дрон для доставки, доставка дроном, вантажний дрон, грузовой дрон, квадрокоптер с нагрузкой 30 кг, дрон 30 кг, доставка дроном, дрон с лебёдкой, дрон з лебідкою, dji flycart, flycart 30, fc 30

Транспортні випробування FC30 на Евересті встановили світовий рекорд для транспортування на 6000 метрів і, як очікується, нададуть нові рішення для різноманітних комерційних проектів сходження по всьому світу. Згідно з останніми повідомленнями, застосування FC30 в регіоні Евересту отримало високе визнання місцевої влади та комерційних альпіністських організацій Непалу.

22 травня місцевий оператор на замовлення місцевого уряду Непалу офіційно запустила регулярний транспортний проект безпілотників у Південному базовому таборі Евересту. Основні цілі включають прибирання залишків сміття на південному схилі Евересту, розпочавши сезон раніше, ніж очікувалося. 

Прискорення регулярних висотних перевезень безпілотниками може розпочати нову еру для висотних місій і рятувальних операцій, сприяючи захисту навколишнього середовища та сталому розвитку індустрії скелелазіння.